Проект "Спадщина"




«Як у маленького деревця турботливий садівник укріплює корінь…, так і педагог повинен турбуватися про виховання у своїх дітей почуття безмежної любові до України…, вірності великим традиціям.

В. О. Сухомлинський


                                Передмова
У складний для нашої держави час, коли багато українців залишають рідну землю в пошуках кращого життя,варто більше уваги приділяти громадському та патріотичному вихованню дітей,змалку вселяти в їхні серця любов і повагу до Батьківщини, розуміння того,що сила народу-в його єдності,в патріотизмі . Тому важливо проводити таку роботу не лише з якоїсь нагоди,а постійно-в повсякденні та на заняттях різного спрямування.Плекаючи у дітей почуття любові до Батьківщини, виховуючи майбутніх громадян держави,дорослі мають передусім прищепити глибоку повагу і турботливе ставлення до своєї малої Батьківщини-рідного міста. Важливо, щоб малята усвідомили,що вони непросто споживачі багатств рідної землі, а й її творці, захисники.Плекати майбутнє суспільства-справа почесна і відповідальна. Споконвіку в Україні були в пошані батьки,які достойно виховували дітей,ростили гідних громадян. Адже патріотичне виховання малят - це не лише пробудження любові до рідного дому, сім’ї, садка, а й шанобливе ставлення до людини-трударя, захисників вітчизни, традицій і символіки держави,повага до однолітків. Таким чином у дітей формується духовний ланцюг,який своєю міцністю допоможе витримати будь-які випробування дорослого життя.Всі ми прагнемо виховати маленьких громадян патріотами України,тому так важливо плекати в них почуття любові до свого народу,його культури, до своїх батьків,до рідної землі.
Актуальність
Ситуацію, яка зараз склалась в культурному і духовному середовищі України, можна охарактеризувати одним словом: сумно. Адже переважна частина населення не знає свого коріння, традицій і звичаїв землі, на якій живе. 
Не знає тих чарівних місць, на які так багата Україна. І в період відпусток українці біжать за "гарячими путівками" в екзотичні країни, навіть не підозрюючи, скільки таких місць, природних чудес, є в Україні.
Більшість з нас навіть не знає мови. Та чи є майбутнє у людей, котрі відмовляються від своєї держави, культури, забувають своє коріння і приймають іноземні моделі поведінки, культури...
І мова йде не проте, щоб не вивчати інші культури, не подорожувати до інших країн, не знайомитися з новим, а про те, щоб пам’ятати, - ХТО МИ, берегти і примножувати культурне і духовне багатство України.
Сьогодні Україна ще може дозволити собі розкіш спостерігати традиційну народну культуру на острівцях повсякденного життя Карпат, Волині, Поділля чи Полісся. Але без перебільшення можна говорити, що ми – “останні з могікан”, кому дається можливість закарбувати культурну пам’ять для майбутніх поколінь.Протягом XIX-ХХ ст. фахівцями-ентузіастами було записано тисячі народних пісень, награвань, творів усної народної творчості, розкопані тисячі стародавніх пам'яток, що тепер зберігаються в архівах відповідних державних інституцій чи приватників.Але ми ризикуємо втратити цей неоціненний скарб. Велика частина унікальних архівів знищується, скарби зникають, зникає й наша тисячолітня історія під дією часу. Живих носіїв народного фольклору практично не залишилося. Тож актуальність проекту диктує сам час.
Саме для цього організовано проект "Спадщина".
Коротка анотація проекту
Робота над цим проектом визначається необхідністю всебічного вивчення рідного краю з тим, щоб розширити загальноосвітній кругозір дітей, розвивати історичну пам'ять, сприяти усвідомленому розумінню ними навколишньої дійсності, свого місця і ролі в житті суспільства, виховувати любов і інтерес до рідного краю, до самостійного пошуку, тобто забезпечити умови для формування особистості дитини як громадянина.
В даний час необхідно в дошкільних установах якомога більше залучати дітей до культури свого народу і розвивати їх національну самосвідомість. Дитина повинна, перш за все, пустити коріння в свою землю і культуру, познайомитися зі своїм споконвічним, а потім освоювати чуже.
Відомо, якщо маленька дитина не знає своєї історії, не бачить краси рідного краю, не чує позитивної інформації про свою країну, у нього не сформується ціннісне ставлення до Батьківщини, він не зможе полюбити, а значить, в подальшому не буде здатний відстоювати її інтереси, захищати.
Проект спрямований на усвідомлення важливості збереження універсальних цінностей національної культурної спадщини для майбутніх поколінь, підвищення толерантності та виховання патріотизму, поваги до української мови, культури, національних традицій.
Даний проект буде охоплювати вихованців дитячого садка старшого дошкільного віку, а також батьків і педагогів ДНЗ в рамках реалізації дослідно-експериментальної роботи з теми «Створення здоров’язбережувального простору та формування культури здоров’я дітей дошкільного віку», (адже духовне здоров’я – одне із складових здоров’я дитини), та науково – методичної теми управління освіти «Формування національної свідомості та патріотизму особистості в навчально-виховному процесі».
Проект можна охарактеризувати як інформаційно-практико-орієнтований. Реалізація даного проекту передбачає використання народних методів виховання і освіти, введення в педагогічний процес всього багатства української культури, систематичну роботу по залученню до народної культури за різними напрямками, з включенням всіх учасників педагогічного процесу (педагогів, дітей і батьків), а так само встановлення зовнішніх зв’язків.
Гіпотеза.
Ми вважаємо, що звернення, в рамках проекту, до історії сім'ї, малої Батьківщини, до духовної і матеріальної культури може допомогти вирішити завдання цілісного розвитку дитини, виховання у дітей дошкільного віку інтересу до культурної спадщини нашої країни і збагачення процесу морально-патріотичного виховання дошкільнят.
Мета
Пробудження патріотичних почуттів і становлення основ громадянськості у дітей дошкільного віку в процесі реальної життєдіяльності.
Завдання
1. Розробити систему виховання патріотичних почуттів і основ громадянськості у дітей дошкільного віку.
2. Пробудити у дітей дошкільного віку моральне ставлення і почуття причетності до сім'ї і близьких людей, до своєї малої Батьківщини, до країни; до природи рідного краю; до культурної спадщини свого народу.
3. Пробуджувати почуття любові до України.
4. Виховувати естетичне, дбайливе ставлення до творів декоративно-прикладного мистецтва і усної народної творчості.
5. Сприяти збагаченню уявлень у дітей про системах традиційного народного календаря, сімейної обрядовості та народної пам'яті з точки зору значущості для життя Вітчизни.
6. Залучити батьків до процесу пробудження у дітей почуттів любові до родини, до природних і культурних цінностей рідного краю.
7. Створити блог, розширювати його наповнюваність інформацією по основних напрямках роботи в ДНЗ.
8. Формувати духовне здоров’я малят.
Форми організації:
1. Бесіди.
2. Екскурсії.
3. Походи вихідного дня.
4. Зустрічі.
5. Спостереження.
6. Різнотипні заняття.
7. Гурткова робота.
8. Виставки.
9. Читання творів.
10. Перегляд відеофільмів.
11. Розгляд буклетів.
12. Знайомство з родинним деревом.
13. Створення «Дерева життя».
14. Проведення акцій.
16. Засідання клубу педагогічної майстерності «Джерельце».
17. Створення культурно-просвітницького блогу «Культурна спадщина України – дітям».
15. Робота з батьками.

Характеристика проекту:

- за кінцевим результатом: інформаційно теоретично – практичний.
- за кількістю учасників: колективний (груповий).
- за тривалістю: довготривалий
- за ступенем самостійності: пошуковий.

Терміни реалізації проекту: 

2016/2017 н. р. – 2020/2021 н. р.
Учасники проекту: діти старшого дошкільного віку, педагоги, батьки.
База реалізації проекту: Дошкільний навчальний заклад № 2.
Очікувані результати:
Сформованість у дітей ключових компетенцій, уявлень про народні традиції, родину, рідний край і рідне місто, про культурну спадщину українського народу.
Розширення кругозору дітей про відомих людей, народних умільців рідного краю.
Уміння бачити красу рідного краю, радіти їй, пишатися нею.
Педагогічна діяльність буде плануватися відповідно до розділів проекта:
1 блок – «Школа малих козачат».
Народні традиції, звичаї та обряди обˊєднують минуле і майбутнє народу, прилучаючи наших дітей до творчого ставлення, до дійсності. Саме тому потрібно широко використовувати в роботі з дітьми давні козацькі традиції, кодекси лицарської честі та обряди.
2 блок – «Рідне місто».
Місто - частина Батьківщини. Знайомство починається з дитячого садка, з вулиці, по якій діти йдуть в дитячий садок містом. Важливо показати дитині, що рідне місто славиться своєю історією, традиціями, пам'ятками, видатними людьми. З’ясувати, який спадок залишає нове покоління майбутньому.
3 блок – «Сім’я».
Почуття Батьківщини починається у дитини з ставлення до родини, до найближчих людей - до матері, до батька, бабусі, дідуся. Вивчення свого родоводу допоможе дітям осмислити важливість моментів:
- коріння історії та традиції родини;
- щастя сім'ї - щастя і благополуччя українського народу.
Формування шанобливого ставлення і почуття приналежності до своєї сім'ї. Основи моральності у взаєминах з батьками, виховувати почуття поваги до старших членів сім'ї, бажання допомагати тим, хто цього потребує і піклуватися про них.
4 блок, який об’єднує попередні 3 блоки – створення культурно-просвітницького блогу «Культурна спадщина України – дітям», який буде мати український інтернет – простір.
Даний блог буде функціонувати у соціальних мережах, мати широку аудиторію відвідувачів. Завдяки правдивій інформації про злагоджену роботу команди педагогів – однодумців, будуть відображатися заходи про відродження української культури, мови,звичаїв, традицій.

Етапи проекту:
Підготовчий, ( вересень – грудень 2016 р.).
Основний, (січень 2017 р. – грудень 2020 р.).
Заключний, (січень – березень 2021 р.).
Презентаційний (квітень – травень 2021).

Етапи реалізації проекту:
Для реалізації проекту було розроблено план заходів, який передбачає три етапи. На кожному етапі реалізації проекту робота будуватиметься в трьох напрямках:
  1. робота з педагогами,
  2. робота з дітьми,
  3. робота з батьками.
На підготовчому етапі педагогічному колективу необхідно вирішити такі завдання:
- Підвищення кваліфікації педагогів. (Консультування з проблеми організації вивчення засобів та способів формування національної свідомості та патріотизму особистості в навчально-виховному процесі).
- Вивчення відносин батьківської громадськості до запропонованої діяльності вихованців в рамках проекту (анкетування).
- Підвищення педагогічної культури батьків.
- Створення активного розвиваючого середовища, що забезпечує єдині підходи до розвитку особистості дитини.
- Створення авторської програми «Моя маленька Батьківщина».
- Реалізація духовного розвитку дошкільників за програмою дослідно-експериментальної роботи «Джерело здоров’я». Напрямки діяльності: духовно-освітній, культурно-пізнавальний, морально-трудовий, народознавчий).
- Створення гуртка «Козачата».
- Створення інформаційного блоку: «Рід, родина, родовід», «Мала Батьківщина», «Відомості про Україну», «Традиції, народні звичаї від їх витоків до сучасності», «Культурна спадщина України та рідного міста», «Соціальне «Я» дитини – дошкільника».

Основний етап.
Провідна мета - максимальна підтримка у дітей інтересу до пізнання життя своїх предків, формування морально-патріотичних почуттів та розвиток художньо - творчої активності дітей.
ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН РОБОТИ ЗА ПРОЕКТОМ 

«ШКОЛА МАЛЕНЬКИХ КОЗАЧАТ»

/№
Назва теми
Форми і методи роботи
Мета і завдання
Вересень
1


2
Діагностика


«Не забувай, що ти дитина землі, що зветься Україна»


Бесіда, анкетування, спостереження

Заняття
Визначити рівень знань дітей про символи, обереги, традиції, звичаї, культуру українського народу, уявлення про історичні витоки України та козацтва.
Виховувати почуття любові до рідної країни, гордості за її людей. Ознайомити дітей з картою України, поглибити знання про край, де вони народилися і живуть. Закріплювати знання про народну символіку, пригадати державні символи України (герб, прапор, гімн).
Жовтень
1



2


«Уявна подорож на Запорозьку Cіч».






Розповідь про історію виникнення козацтва. Хто такі козаки. Звідки вони.











Посвята в козачата


(до Дня укр. козацтва-14 жовтня)


Зустріч з представниками Прилуцького козацького полку.


Розповідь, бесіда













Свято


Виховувати любов до Батьківщини, бажання завжди стати на її захист, повагу до історичного минулого нашого народу; продовжувати знайомити дітей із славною сторінкою історії України – козаччиною; дати знання про те, хто такі козаки, де жили, як одягалися та харчувалися, їх побутом козаків, їх життям, козацькими символами, зброєю, одягом, про вуса, чуприну та козацьку звитягу. Розкрити зміст слів “козак”, “гетьман”, “булава”, “люлька”, вчити розуміти їх значення в історії українського козацтва.

Прививати дітям любов до рідного краю, народної пісні, танцю, історії своєї країни, традицій і звичаїв. Ознайомити з присягою козачат і прийняти її, з кодексом лицарської честі і звитяги, девізом.
Листопад
1

2






«Ми роду козацького діти»

(Де мешкали козаки. Запорозька Січ).






























«Витоки моєї України».





Заняття































Заняття
Виховувати почуття гордості та пошани до народних оборонців рідної сторони, викликати бажання бути захисником Батьківщини. Розвивати світогляд дитини-українця, пишатися своїми предками, їх славою, хоробрістю, бойовими подвигами. Розширити знання дітей про козацтво, знайомити з історією виникнення Запорізької Січі, розповісти про особливості життя і боротьби запорізьких козаків.

Виховувати любов до України. Знайомити дітей з витоками історії українського народу. Ознайомити дошкільників з гетьмани України (Дмитром Вишневецьким, Петром Сагайдачним, Богданом Хмельниць-ким), їх героїчними вчинками, що сприяли розбудові української державності. Формувати знання дітей про те, що наш рідний край Україна, як в давнину називали Київська Русь, якою правили князі; що наш народ має багато пам'яток історії: Запорізьку Січ, Хортицю та ін.
Грудень
1






2
«Ми -маленькі козачата, славних козаків внучата» (козацькі забави).







Державні символи України









Спортивно-музична розвага





















Заняття







Виховувати любов до рідного краю,свого народу, потяг до зростання здоровими та спритними. Розвивати швидку реакцію на сигнал, спритність, швидкість, сміливість, обережність. Знайомити дітей із забавами та піснями козацької доби, національними козацькими танцями, гумором. Закріпити знання дітей про козаків,їх побут, звичаї, традиції. Викликати бажання брати участь в іграх – естафетах і перемагати в них, уболівати за друзів


Виховувати патріотів України. В доступній формі продовжувати знайомити дітей з державними символами України: Державним гербом, Державним прапором, Державним гімном, символічним значенням кольорів прапора, знака тризуба. Вчити, що коли звучить Державний гімн, потрібно встати. Прищеплювати почуття гордості за свою Україну, за свій народ, за свою мову.
Січень
1












2
«Слава козацька не вмре, не загине…». Відроджен-ня українськихнародних мистецьких традицій.








«Козаць-кими-стежинами»
Заняття










Історико-літе-ратурний вечір


Ознайомити дітей з обрядовими святами кожної пори року: колядки, щедрівки, зажинки, обжинки, першої борозни, веснянки. Свято Різдва (вертеп), «Калиновий цвіт» тощо. Розширювати та поглиблювати знання дітей про українські національні традиції: зустріч гостей хлібом-сіллю, прикрашання домівки, оселі вишитими рушниками, саджання верби і калини біля хати чи криниці, випікання хліба та святкового короваю. Вчити дітей з пошаною та повагою ставитись до дорослих, до праці людей, любити своїх батьків, шанувати найстарших членів сім'ї – дідуся і бабусю, піклуватися про них, допомагати їм. Вчити дітей розуміти зміст прислів'їв про сім'ю, родину, про працю та використовувати їх у повсякденному житті.

Ознайомлення дошкільників із традиціями запоріжців в епоху козаччини, доречно донести до розуміння кожного з них велику мудрість, що сконцентрована в Козацьких заповідях.


Лютий
1







2
„Таємниця козацького імені”.








«Розквітай же, рідна українська мово!» (До міжнародного дня рідної мови-21 лютого)





Заняття-бесіда









Захід






Осмислення самих себе своєї історії, свого коріння - це те, від чого починається самоусвідомлення особистості як українця.

Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою. Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Ознайомити дітей з українськими обрядами і звичаями. Пробудити почуття національної гідності.
Березень
1


















2
«Рід-родина-це вся Україна».

























Родинне свято козацького роду
Заняття


























Свято
У вихованців плекати любов до матері і батька, бабусі і дідуся, виховувати традиційні цінності української козацької родини, глибокі почуття любові до своєї родини та Батьківщини, повагу до народних традицій, звичаїв. Розширити та поглибити знання дітей про народну символіку, ознайомити з минулим та сучасним життям українського народу.

Вивчити своє родове дерево, викликати бажання дізнатися коріння свого роду і шукати своїх предків козацького походження.

Згуртувати дитячий і батьківський колективи. Розкрити кращі традиції козацького родинного виховання дітей дошкільного віку. Виховати почуття глибокої любові до батьків, роду свого, почуття пошани до людей праці, гордості за майстерність родичів, близьких; сформувати певні уміння і навички добирати бажані матеріали із скарбниці козацької мудрості і застосовувати їх в сімейному вихованні; навчити популярних творів фольклору з сімейного виховання в козацькій сім’ї.
Квітень
1









2
Екскурсія до краєзнав-чого музею (відділ козацьких символів, зброї, одягу)

Козацькі клейноди та зброя.








«Здоровому роду –нема переводу».






Розповідь представника краєзнавчого музею. 

Перегляд альбому «Одяг наших козаків», ілюстрацій козацької зброї, українського народу, репродукції картин.

День здоров’я
(конкурс-змагання).
Вивчення козацької зброї, місця основних битв запорозьких козаків.
Ознайомлення з українським національним одягом.






Виховувати бажання бути схожими на українських героїв-козаків Закріпити знання дітей про козаків, Запорізьку Січ. Формувати уявлення дітей про те, що вони мужні, сильні, справедливі, захисники Вітчизни. Знати, щоб досягти успіхів треба тренуватися, загартовуватись, вміти виконувати спортивні завдання, естафети. В іграх закріпити засвоєні раніше знання, вміння та навички. Підтримувати бадьорий настрій.
Травень
1































2
«Ану-мо, хлопці-козаки!”






























«Козаць-кому роду-нема переводу».
Конкурс козацької пісні і танцю





























Свято
Згуртувати дітей в єдиний колектив, об'єднавши всіх учасників конкурсу спільною творчою діяльністю, в якому юні козачата зможуть показати свої вміння та навички у виконанні пісень та танців на козацьку тематику; виявляти талановитих виконавців української пісні і танців; впливати на особистість дитини; розвинути інтерес до творів козацького фольклору, навички спілкування і поведінки дітей; формувати у них патріотичну свідомість, вчити зразкам служіння Батьківщині, народові.

Створити атмосферу свята. Виховувати дітей на патріотичних, героїчних, національно-державницьких традиціях українського козацтва. Виховувати у дітей повагу до історичної спадщини рідного народу, шанобливе ставлення до козаків, спонукати до наслідування їх кращих рис характеру: добродушності, безкорисливості, товариськості, бажання завжди прийти на допомогу. Розвивати почуття гордості за минуле нашої Батьківщини, прищеплювати любов до неньки – України. Розвивати фізичні якості дітей, спритність, кмітливість, активність.


ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН РОБОТИ ЗА ПРОЕКТОМ 



«Рідне місто»

Зміст роботи
Форма проведення

1
Вересень
О. л. “Дитина в світі природа”. Продовжити знайомство з природою рідного краю, її особливостями. Закріпити знання про рослинний та тваринний світ Прилуччини, про зв’язок живої і неживої природи з людиною. Виховувати бережливе ставлення до природи.

“Природа рідного краю” (заняття з природи)

СХД “Легенда про сон-траву”

“Сторінками Червоної книги Прилук” (заняття з природи)

Туристичний похід в парк.
2
О. л. “Дитина в світі культура”. Активізувати дітей, батьків на участь у святі міста: конкурс дитячих малюнків, спортивно-хореографічна композиція “Одна калина”, віршовані привітання. Ознайомити з дитячими українськими костюмами, його елементами, відмітити його яскравість і красу. Виховувати почуття гордості за рідне місто, самоповагу за власний вклад в його святкування.
Свято міста.

“Моє рідне місто” (конкурс дитячих малюнків)

“Який він український костюм” (дидактична гра)

“Моє рідне місто” (заняття)

“Подорож по місту” (гра-екскурсія)
3
О. л. “Дитина в соціумі”. Ознайомити з підприємствами та установами міста: молокозавод, тютюнова фабрика, НГДУ, Білкозин, швейна фабрика, меблева фабрика, банк “Аваль”, “Приватбанк”. Вчити визначати професії людей, що там працюють, знайомити з особливостями їх роботи, вклад в економічний розвиток міста. Дати поняття значення слів “слюсар-монтер”, “банкір”. Виховувати повагу до людей праці, бажання працювати на розквіт рідного міста.

“Розквітай і квітни, Прилуки!”, “Професії шполян” (заняття)

Екскурсія на молокозавод

“На якому підприємстві виготовлено”, “Хто за професією” (дид. ігри)

СХД “Ки
м я хочу бути” (малювання)
П.Гладовий “Як цей майстер зветься”
4
О. л. “Особистість дитини”. Активізувати бажання дітей знати історію України та її регіонів: природу, соціальний статус, самобутність людей, які там проживають. Усвідомлювати себе частинкою великого українського народу, носієм його традицій, звичаїв і мови. Знати назву, вигляд державних символів, впізнавати звучання гімну “Ще не вмерли України…”та дотримуватись правил поводження при його звучанні. Виховувати дитину-патріота.
“Подорожуємо регіонами України” (творча гра-подорож)

“Державні символи України” (заняття)

СХД “Прапор України”, “Прапор м. Прилуки” (аплікація)

“Ще не вмерла України…” (прослуховування запису)

Л.Біленька “Український прапор”

В.Сосюра “Любіть Україну”

1
Жовтень
О. л. “Дитина в світі природа”. Формувати знання про природу держави Україна, особливості розташування кліматичних зон, їх вплив на рослинний і тваринний світ. Вчити дітей орієнтуватись в різновидах природного ландшафту, мати знання про водний ресурс держави. Ознайомити з особливостями річки Удай. Розвивати кмітливість, організованість, основи економічної культури.


“Розмова про довкілля”, “Річка, наша річечка!”, “Подорож по Чернігівщині” (заняття згідно розділів програми)

“Впізнай дерево і регіон” (дид.гра)

Туристичний похід до річки Удай.
2
О. л. “Дитина в світі культура”. Дати знання про обереги-символи українського народу: український одяг, українська хустка, вінок. Поглибити знання про минуле і сучасне житло українців (стародавня українська хата), особливості житла на прилуччині. Звертати увагу на різнобарвність та унікальність українських костюмів. Вчити помічати подібність та відмінність в оздобленні (регіони України). Розвивати естетичний смак, бажання одягатися в національні костюми.
Міський краєзнавчий музей (екскурсія-похід)

“Стародавня українська хата” (огляд “Бабусиної світлиці”)

“Український костюм” (розгляд світлин)

“З якого регіону ці українці?” (дид.гра)


3
О. л. “Дитина в соціумі”. Ознайомити з видатними діячами Прилуччини. Дати знання про те, чому їх знають і шанують, встановлені пам’ятники, відкрито музей та присвоєно ім’я. Формувати поняття, що слава людини залежить від її особистого трудового внеску в розбудову та славу рідного краю, держави Україна. Виховувати бажання примножувати славу прилуччини, рідного міста.


Світлини


“Творчість І.Гончара” (альбом)


Туристична похід на джерела.
4
О. л. “Особистість дитини”. Продовжувати викликати бажання розповідати про власну родину, вулицю, рідне місто. Спонукати дітей до роздумів про назву вулиць, викликати інтерес до пізнання такої назви. Розвивати уяву, фантазування, бажання змінити світ на кращий, більш сучасний та добріший. “Місто моє, Прилуки чарівні,

Пишаюсь тобою, хоча ще мала” (заняття)

“Назви вулицю по-іншому” (творча гра)

“Вулиця, на якій живу” (малювання)

1
Листопад
О. л. “Дитина в світі природа”. Знайомство з природою України, її окремих регіонів. Дати поняття про Чернігівщину, як частину території України, особливості природи, водні ресурси, поля, лани, ліси, дубові гаї, осінні сади. Познайомити з терміном “садово-паркове мистецтво” та представником цього мистецтва ( дослідна станція). Виховувати бажання зберігати витвори мистецтва для наступних поколінь.


Мапи України, Чернігівської області

План-схема дослідної станції, ілюстрації, світлини, відеозапис.

“Екскурсія по парку” (творча гра-подорож)
2
О. л. “Дитина в світі культура”. Ознайомити з представниками поетичної еліти Прилуччини. Вчити поєднувати художнє слово, образотворче мистецтво та музику при створенні образів, навіяних поезіями поетів Прилуччини. Розвивати почуття гордості за талановитих людей Прилук, України. “Прилуччина дарує нам поетів” (заняття)

Вечір поезій.
3
О. л. “Дитина в соціумі”. Дати знання про різносторонність професії лікаря: хірург, травматолог, терапевт, дитячий лікар. Вчити розрізняти їх за спеціалізацією, назвою. Пригадати лікарів, які здійснювали медичний огляд, знати ім’я, по-батькові дитячого лікаря, який лікує. Виховувати повагу до праці лікарів, розвивати бажання берегти власне здоров’я.
“На прийомі у лікаря” (розгляд ілюстрації)

“Як надати першу допомогу при…?” (дид.гра)

Сюж.-рольова гра “Лікарня”
4
О. л. “Особистість дитини”. Закріпити особисті знання кожного про лікарські рослини рідного краю. Знати про народні традиції лікування рослинами. Залучати до вивчення правил збереження лікарських рослин, вміти працювати з гербаріями. Дотримуватись правил власної безпеки під час роботи з лікарськими рослинами.
“Лікарський збір” (огляд результатів літнього збору)

Гербарії (розгляд)

“Лікарські рослини” (світлини)

“Аптечка на підвіконні” (дидактична гра)

“Скарби рідного краю” (заняття з валеології)




1
Грудень
О. л. “Диьтина в світі природа”. Вчити відчувати красу зимового пейзажу, розширювати знання про лісову та паркові зони Прилуччини. Звернути увагу, що ліси тут мішані, а парки – хвойні, пояснити причини цьому. (Парки рукотворні, висадка декоративних дерев і кущів). Вчити передавати настрій природи через образотворчу майстерність (підбір фарб, їх змішування, застосування різних засобів). Познайомити з творами українських художників-пейзажистів, змістом слова “пейзаж”. Розвивати естетичний смак, художні здібності.


“Зимове місто” (заняття)

СХД “Сніжинки”

“Візерунок на вікні” (малювання)

Картини українських художників: Карась М. “Зима”, “Останній промінь”

“Зимовий парк” (екскурсія, пішохідний перехід)

Зелена зона території ДНЗ (спостереження за хвойними деревами)
2
О. л. “Дитина в світі культура”. Продовжувати формувати уявлення про те, що Україна має давню історію. Ознайомити з життям і побутом наших предків: житло, посуд, ремесла, зброя. Розширити знання про територію Чернігівщини, розвивати інтерес до історичного минулого рідної землі. Сприяти усвідомленню причетності до українського народу та шанобливого ставлення до людей, які зберігають історичну пам’ять.
“Життя і побут наших предків” (заняття)


“Бабусина світлиця” (розгляд посуду, реманенту)


“Що було колись, а що тепер?” (дидактична гра)

Архітектурна спадщина.
3
О. л. “Дитина в соціумі”. Дати знання про людей, які населяли Україну в давні часи – наші предки. Ознайомити з їх життям (часи Трипільської культури), знаряддя праці, харчування, шляхи виживання. Спонукати до роздумів про зміни, які пройшли з тих часів, та як ці зміни вплинули на життя сучасних українців. Розвивати цікавість, фантазування, виховувати бережне ставлення до історичного минулого.
Оповідання “Українська минувшина” (читання)
Мисливські лови”, “Посуд пращурів” (дидактичні ігри)
Світлини, ілюстрації житла, посуду та знарядь праці трипільців
4
О. л. “Особистість дитини”. Брати участь у підготовці до фольклорної розваги, мати поняття про звичаї та традиції “кусання калити” на Чернігівщині, слідкувати за дотримання правил цього дійства. Розвивати активність, творчий смак та акторські здібності. “Андріївські вечорниці” (розвага)

“Український одяг” (світлини)

Історія проведення вечорниць в Україні (читання)

1
Січень
О. л. “Дитина в світі природа”. Дати знання про те, що рослинний світ може існувати і в суворий зимовий час. Ознайомити з причинами переходу рослин, тварин в інший стан – стан засинання. Закріпити знання про умови, які потрібні для того, щоб рослини жили в зимовий час. Пригадати назви зимуючих птахів та спонукати до бажання їх захистити.


Станція юних натуралістів (екскурсія-турпохід)

Виготовлення годівничок

“Червона книга Прилуччини” (розділ “Птахи”)


2
О. л. “Дитина в світі культура”. Продовжити знайомити з основними християнськими (Різдво, Водохреща) та фольклорними святами (Меланки, Василя). Вправляти в декламуванні колядок, щедрівок. Сприяти активності під час інсценізації “Дитячого вертепу”.
Виховувати основи духовності, бажання змінюватись, ставати кращим, відчувати власну відповідальність за спокій інших людей.
“Дитячий вертеп” (інсценізація)

“Щедрий вечір” (розвага)

“Сила свяченої води” (бесіда з батьками).

Л.Глібов “Щедрівка”.

С. Жупанін “Щедрівочка”.

В.Симоненко “Засівна”.

М. Хоросницька “Щедрий вечір”

Колядки: “Бігла мишка по льоду”, “Колядин-дин”.
3
О. л. “Дитина в соціумі”. Продовжувати знайомити з персонажами Дитячої Біблії (за згодою батьків), вчити запам’ятовувати Святі образи, їх діяння. Пам’ятати настанови батьків, інших дорослих, виконувати їх. Виховувати почуття поваги до старших за віком, брати відповідальність до виконання дорученої справи.
Робота з батьками (рекомендації щодо залучення дітей до підготовки християнських та фольклорних свят в родині)
4
О. л. “Особистість дитини”. Вчити бути активними під час народних забав, гулянь та розваг, намагатись брати в них участь, проявляти власну ініціативу та індивідуальність. Познайомити з колядками та щедрівками інших регіонів України. Виховувати бажання підтримувати та зберігати традиції і звичаї українців.
Залучення до колядування, щедрування.
Українські костюми різних регіонів України (світлини, ілюстрації)

1
Лютий
О. л. “Дитина в світі природа”. Знайомство з природою планети Земля, інших країн та народів. Розуміти особливості змін природи в різних країнах: в північних холодно, в південних тепло. Вчити розуміти зв’язок між кліматичними умовами та рослинним і тваринним світом цих країн. Поєднувати умови клімату з умовами життя людей, їх побутом, звичаями, культурою. Розвивати інтерес, цікавість до життя людей в інших країнах.


Дитячі енциклопедії.


Глобус, мапа світу.


“Гілка сакури”, “Подорож до Норвегії” (тематичні музичні заняття).
2
О. л. “Дитина в світі культура”. Продовжувати знайомити з культурою, історією та традиціями інших народів. Дати знання про сучасну і древню історію Єгипту, Індії, Китаю. Вчити шанувати культуру, звичаї та мову людей в цих та інших країнах. Вміти розрізняти та називати елементи національного одягу, порівнювати їх з українським костюмом. Виховувати дружелюбність, повагу до інших.
“Ця дивовижна країна Індія”, “Загадковий Єгипет”, “Чарівний та таємничий Китай” (заняття)


Дитячий журнал “Джміль” (розгляд ілюстрацій про інші країни)


Національний костюм (світлини костюмів народів світу)
3
О.л. “Дитина в соціумі”. Познайомити з екзотичними професіями “рікша”, “факір”. Акцентувати увагу на різноманітності національних костюмів, їх ідентичність з історією цих народів. Розвивати естетичний смак, тактовність до культури інших народів.
“Відгадай, чий це національний костюм” (дидактична гра)


Ляльки в національних костюмах Китаю, Японії, Індії, Єгипту
4
О. л. “Особистість дитини”. Відчувати себе носієм традицій, культури та мови українського народу, вчити поважати історію та звичаї інших народів, гордитись державою Україна, рідним краєм, рідним містом. Формувати у свідомості національно-патріотичне “Я” українця.
“Країн багато, та Україна одна” (виставка дитячих малюнків)

1
Березень
О. л. “Дитина в світі природа”. Вчити розуміти зміни пір року, помічати їх в природі, вміти ними користуватися. Звертати увагу на особливості поведінки тварин, удосконалювати знання про перелітних птахів (спостерігати за лебедями). Розвивати спостережливість, цікавість, бажання передавати зміни в природі через художній образ.

Картини українських та місцевих художників.
І.Марчук “Кінець зими”
І.Грабар “Березневий сніг”
М. Деригус “У блакитному просторі”
Туристичний похід до річки Удай.
СХД “Журавлиний клин”
2
О. л. “Дитина в світі культура”. Вчити через звучання музичних творів розуміти зміни в стані людини, як частини природи. Дати знання про веснянки, гаївки як складову частину співочої творчості українського народу. Познайомити з особливостями дівочого українського костюму, мистецтвом плетіння вінка. Розвивати вміння водити хороводи, узгоджувати танцювальні та ритмічні рухи зі звучанням музики та змістом пісень-веснянок. Звертати увагу на протяжність, вокалізацію мелодії.
“А вже весна, а вже красна” (розвага)
СХД “Плетіння вінка”
Пішохідний перехід до зеленої зони
Водіння хороводів
Веснянки: “Весняночка”, “Не стій, вербо, над водою”, “Ой, минула вже зима”, О.Олесь “Веснянка”, О.Тімофєєва “Вербові котики”
3
О. л. “Дитина в соціумі”. Познайомити з професією лісника, дати знання про особливості роботи, умови праці, відповідальність та небезпечність. Акцентувати на необхідності знань про рослинний та тваринний світ, уміння його зберігати. Виховувати повагу до праці дорослих, бажання дотримуватись природоохоронних правил.
Туристичний похід в парк.






Гра-подорож “Звіролови”

Спостереження за парковими квітами
4
О. л. “Особистість дитини”. Активізувати бажання приймати участь у збереженні природи рідного краю, розуміти її екологічний стан. Формувати науковий світогляд, дати елементарні знання про біологічне життя планети Земля.
Спостереження за природою в навколишньому оточенні

“Ніколи квітку не зірву, я краще квітку намалюю” (заняття)

В.Лучук “Посаджу я квіти”

1
Квітень
О. л. “Дитина в світі природа”. Продовжувати знайомити з рослинним світом Прилуччини: декоративними та садовими деревами, кущами, квітами.
Акцентувати увагу на небезпеці використання отруйних рослин, залучати дітей до озеленення території дошкільного закладу, висадки розсади в грунт.
Розвивати естетичний смак, виховувати бажання власноруч творити прекрасне.

“Що де росте?”, “Знайди за описом”, “що потрібно рослині?” (дидактичні ігри)


Робота в зеле
ній зоні ДНЗ
2
О. л. “Дитина в світі культура”. Поглиблювати знання про одне з християнських свят - Великдень, розуміти традиційність його святкування: випікання паски, фарбування та розпис яєць. Формувати духовний світ дошкільника, розуміти об’єднавчий характер цього свята для жителів України.
Виховувати почуття гордості та приналежності до великого українського народу.
Свято Великодня
Свято-Преображенська церква (екскурсія за згодою батьків)
СХД “Писанки”
Українське писанкарство” (розгляд альбому)
Великодня писанка”
М.Хороснацька “Великодня гра”
3
О. л. “Дитина в соціумі”. Дати знання про те, що всі українці і їхні родини зокрема, причетні до святкування великого свята: прибирають оселі, готують українські страви, одягають святковий одяг, печуть паски, святкові куличі. Виховувати бажання допомагати дорослим у підготовці до Великодня.
Приберемо групу до свята” (КП)
Збери великодній кошик” (дидактична гра)
СХД “Великодній вінок” (мистецтво екібани)
4
О. л. “Особистість дитини”. Активізувати знання та уміння кожної дитини зокрема на підготовку свята Великодня. Вчити усвідомлювати власну відповідальність, розвивати творчість, самоповагу.
“Зустрічаємо Великдень”


(тематичне заняття)

1
Травень
О. л. “Дитина в світі природа”. Продовжити знайомити з природою Чернігівщини, квітучими садами родин. Розвивати цікавість, інтерес до пізнання. Формувати національну самосвідомість.

Туристична поїздка-похід до джерел.


“Туристичні кубики” (дид. гра)
2
О. л. “Дитина в світі культура”. Познайомити з історією та культурними пам’ятками с. Густиня: густинський жіночий монастир, Свято-Преображенська церква, цілющі джерела. Учити розуміти слова-вирази “історичні пам’ятки”, “земська лікарня”. Формувати уявлення про історичний час та зв’язок з предками, які давно покинули цю землю. Розвивати патріотизм, шанобливе ставлення до історичних пам’яток.
Туристична поїздка-похід в с. Густиня (огляд історичних памяток)

“Прилуччина туристична” (альбом)
3
О. л. “Дитина в соціумі”. Дати знання про те, що Прилуччина сьогодні – це сільськогосподарський район з потужною промисловістю: завод білкозин, тютюнова фабрика,,меблева фабрика, молокозавод, НГДУ. Спонукати цікавитись різними версіями виникнення міста, назв вулиць, історичних місць. Формувати почуття любові до рідного міста, краю, де народились, країни, в якій живуть і частиною якої вони є.
“Чернігівщина – географічний центр України” (заняття)

Легенди про Прилуки.

Кросворди

Поезії

Туристична поїздка-похід до пам’ятного знаку “Прилуки”.

ПЕРСПЕКТИВНИЙ ПЛАН РОБОТИ ЗА ПРОЕКТОМ

«Сім’я»

Зміст роботи
Форма проведення

1
Вересень
Тема: Знайомство з фотовиставкою «Загляньте в сімейний альбом».
Мета. Збагатити уявлення про сім'ю: дати початкові відомості про історію сім'ї, родинні відносини. Уточнити найбільш значущу інформацію про рідних дитини, необхідну для нормальних взаємин між членами сім’ї (кожен член сім'ї - особистість, але всіх об'єднують спільні справи, радості, сімейні традиції).
Пошукова робота

1
Жовтень
Тема: «Будинок в якому я живу». Складання розповіді з досвіду про свою сім'ю.
Мета: Розширення знань про сім'ю. Формування у дітей уявлення про родовід, про відносини в сім'ї, допомогти дитині усвідомити себе, причетність до близьких і рідних людей, виховання до старших.
Заняття

1
Листопад
Тема: «Мій родовід». (Складання розповіді по картині)
Мета: Збагатити уявлення про сім'ю: дати початкові відомості про історію сім'ї, родинні відносини. Уточнити найбільш значущу інформацію про рідних дитини, необхідну для нормальних взаємин (кожен член сім'ї - особистість, але всіх об'єднують спільні справи, радості, сімейні традиції). Вчити будувати генеалогічне древо сім'ї, сприяючи усвідомленню дитиною себе як частки, причетної до історії і життя сім'ї. Формувати основу моральності у взаєминах з батьками, виховувати почуття поваги до старших членів сім'ї, бажання допомагати тим, хто цього потребує і піклуватися про них.
Заняття

1





2
Грудень
Бесіда: «Якщо хтось захворів».
Мета: виховувати привітність, вміння співпереживати, співчувати хворому, бажання піклуватися про хворих.
Бесіда на тему «Ми повинні берегти один одного». Д / гра: «У нас гості».
Волонтерська акція «Новорічний подарунок воїну».


Ігрова діяльність




Творча робота

1
Січень
«Подорожуємо сім'єю».
Мета: Формування вміння брати на себе провідні ролі в родині, розвиток вміння підбирати предмети і атрибути для гри.
Сюжетно-рольова гра

1
Лютий
Тема: «Моя сім'я»
Мета: Продовжувати знайомити з жанром портрета (груповим); вчити зображувати групу людей - сім'ю, прагнути відкрити в її членах привабливі якості, відомі тільки художнику; продовжувати малювати фігуру людини, домагатися чіткого зображення пропорцій, виразності пози. Виховувати любов до сім'ї, турботу про неї.

Тема: «Портрет сестри і брата»
Мета: Розвиток вміння дітей малювати фігуру людини, домагатися чіткого зображення пропорцій, виразності пози. відображати в малюнку характерні риси людини.

Тема: «Ми гуляємо з татом і мамою»
Мета: Закріплення вміння дітей створювати в аплікації образ людини, передаючи форму і пропорцію частин. Виховувати гордість за свою сім'ю.

Тема: «Будинок, в якому ми живемо».
Мета: формування вміння будувати за схемою, вдосконалення вміння дітей читати схему, аналізувати споруди, розміщувати свої споруди з урахуванням розташування будівель інших дітей; продовжувати вчити споруджувати будівлі різного призначення, об'єднувати їх спільною темою. Удосконалення вміння планувати свою діяльність і відповідно до завдання відбирати потрібні деталі будівельника.

Малювання












Аплікація.







Конструювання

1
Березень
«Тато, мама, я – спортивна сім’я».
Мета: формувати здоровий спосіб життя.
Розвага

1
Квітень
«Великдень – родинне свято».
Мета: формувати уявлення про родинні традиції, обряди.

Літературно-музичне свято.

1
2

3
Травень

«Похід вихідного дня»
Оформлення журналу «Любіть Україну, як сонце любіть»
Підсумки конкурсу «Сім’я року».


Екскурсія
Випуск журналу
Родинне свято
Заключний етап.
Аналіз і узагальнення результатів, отриманих у процесі:
пізнавально-дослідної діяльності,
  • комунікативної діяльності,
  • ігрової діяльності,
  • продуктивної діяльності.
Механізм оцінки результатів
Критерії оцінки результатів
Індикатори
Розвиток мотивації педагогів на подальше вивчення витоків української народної культури
Збільшення кількості числа педагогів, які беруть участь в конкурсах духовно - морального спрямування
Залучення дітей до історії рідного краю та сформоване шанобливе ставлення до вічних справді людським цінностям.
Діагностика знань і вмінь дітей за проектом перспективного розвитку «Спадщина рідного краю - я з дитинства цим дорожу».
Формування банку даних по темі проекту.
Накопичення художньої, методичної літератури, методичних розробок заходів, оформлення портфоліо експонатів музею, розміщення інформації по проекту в інтернет ресурсах.
Презентаційний етап.
Створення культурно - просвітницького блогу «Культурна спадщина України – дітям», який буде мати український інтернет – простір.
Презентація просвітницької роботи по формуванню національної свідомості та патріотизму серед старших дошкільників. 


Дошкільна установа протягом п'яти років активно співпрацюватиме з міською бібліотекою, будинком Культури, краєзнавчим музеєм, народними умільцями.
У дошкільному закладі буде створено міні куточок старовини - «Подорож в минуле». Також кімната краєзнавства, де знаходяться репродукції картин місцевих художників, а також стенд літературної творчості місцевих майстрів слова «Художнє слово - дітям».
















Немає коментарів:

Дописати коментар